Bílkoviny jednoduše a srozumitelně

Bílkoviny, neboli proteiny jsou nejčastěji diskutovaným tématem v odvětví kulturistiky. Ptáte se proč? Jsou totiž základem pro budování Vašich svalů a ne jen to!

Význam:

Bílkoviny jsou základní stavební jednotkou všech orgánů a svalstva. Jsou součástí hormonů, krevních složek, enzymů a imunitního systému. Dále hrají důležitou roli při shazování váhy, ale především jsou nezbytné při regeneraci a růstu svalové hmoty.

Dělení:

U bílkovin se setkáváme s několika způsoby dělení. Tím základním je dělení dle původu a to buď živočišného nebo rostlinného. Dále je dělíme na plnohodnotné a neplnohodnotné. To, do které ze dvou předchozích skupin bílkovina patří, určuje obsažené množství esenciálních aminokyselin, jejichž správný poměr je klíčový při samotném využití bílkoviny.

Zdroje:

Mezi plnohodnotné zdroje bílkovin řadíme: maso, vejce, mléko, sýry, ryby. Do neplnohodnotných zdrojů bílkovin patří: soja, obiloviny, luštěniny, semínka, ořechy a jiné.

Obecně se dá tedy říct, že bílkoviny živočišného původu jsou kvalitnější, protože obsahují vyšší podíl esenciálních aminokyselin než bílkoviny rostlinné, a tudíž mají vyšší biologickou hodnotu. Výhodou rostlinných bílkovin je nízký obsah tuků a vysoký obsah vlákniny.

Množství:

Minimální fyziologicky potřebné množství bílkovin je 0,5 g/kg (gramů na kilogram tělesné váhy). Ideální množství pro neaktivního člověka je 0,8 g/kg. Pro fyzicky aktivní jedince je toto množství mezi 1 - 2 g/kg a ve výjimečných případech (v období diety) i 2,5 g/kg.

------------------------------------------------------------------------------------------

TIP pro Vás: Nestíháte během dne přijmout dostatečné množství bílkovin ze stravy? Nevadí, můžete to doladit kvalitním proteinem. Široký výběr těch nejkvalitnějších proteinů naleznete na AvalonShop.cz

 

Kalista Roman

Provozní doba

Po-Pá: 6.00 - 22.00 hod

So-Ne: 8.00 - 22.00 hod